ETUSIVU VIDEOAIHEVIDEOT MITEN EDITOIDAAN MAINOSKUVA? – KUVANKÄSITTELYN ABC

MITEN EDITOIDAAN MAINOSKUVA? – KUVANKÄSITTELYN ABC

Jere
Kauneuskuvan editointi lighroom ja photoshop

Lightroom ja Photoshop ovat valokuvaajan tärkeimmät työkalut heti kameran jälkeen. Kuvan editointi herättää kuvan henkiin ja mainoskuvan kohdalla kuvankäsittely on lähes aina pakollinen osa prosessia.

Mulla on siitä erikoinen urapolku valokuvaajana, että olen tutustunut ensin kuvankäsittelyyn ja vasta sitten valokuvaukseen. Taisin olla 15 kun opettelin käyttämään Photoshopia. Etsin netistä mielenkiintoisia kuvia, käsittelin niitä ja tallensin ne tietokoneelle Jeren editoinnit -kansioon talteen. Vuoden päivät taisin tehdä tätä ennen kuin kiinnostuin valokuvauksesta ja ostin itselleni oman kameran. Tästä alkoi tieni kohti ammattikuvaajaa.

Uskon, että tässä mutkassa on syy sille miksi nykyäänkin arvostan todella paljon kuvankäsittelyä. Näen kuvaustilanteessa aina mielessäni kaikki ne mahdollisuudet, joita voin kameran raakakuville jälkikäteen tehdä ja joilla voin kuvat herättää henkiin. Käsittelyn ei tarvitse olla suuri, mutta jokainen kuva tarvitsee sen puhjetakseen kukkaan. Sanon aina, että 70% kuvasta on ideointia ja kameran kanssa olemista ja 30% jälkikäsittelyä. Sataan ei ikinä päästä, ellei tämä viimeinen 30% toteudu.

Tänään halusin ottaa teidät mukaan tähän 30% luomiseen ja näyttää, miten mä editoin mainoskuvan. Videolla käsitellään Lancomen mainoskuva, jonka olen alunperin tuottanut kesällä 2019. Kyseinen kuva on luotu Sokos Tavarataloille ja se edustaa kauneuskuvaa, jossa mainostetaan meikkivoidetta. Koska kyseessä on kauneuskuva, eikä virheille ole varaa niin tämän kuvan editointi vaatii vielä normaalia enemmän viilausta ja aikaa. Johdatan teidät videolla kuvankäsittelyn ihmeelliseen maailman ja näytän kaiken, mitä asiakastöilleni teen. Aloitan kuvan käsittelyn Lighroomista ja jatkaan siitä edelleen Photoshopiin, jossa mm. siistin ihon. Tämän kuvan käsittelyyn meni aikaa n. puolitoista tuntia ja se on melko normaali tämänkaltaiselle potrettikuvalle.

Pyrin tuottamaan tämän tutoriaalivideon niin, että teistä jokainen saisi siitä jotain irti. Harjaantuneet Lighroomin ja Photoshopin käyttäjät saavat toivottavasti vinkkejä omaan tekemiseen ja asiasta muuten vain kiinnostuneet huomaavat toivottavasti, mitä kaikkea mainoksissa ja markkinoinnissa käytettävät kuvat monesti hautaavat alleen. Luonnollisen näköinen lopputulos harvemmin edustaa todellisuutta, sillä monesti niidenkin takaa löytyy kuvankäsittelyn ammattilainen.

https://youtu.be/_jZ1akf4OP8
kuvankäsittely mainoskuva

Muita valokuvaukseen liittyviä julkaisuja:

VALOKUVAUKSEN OPISKELU MUOTOILUINSTITUUTISSA – KAIKKI OPINNOISTANI

VALOKUVASIN LANCOMEN MAINOSKUVAT! – UNELMISTA TOTTA

HANNA-MARIA SEPPÄLÄ – AMMATTIURHEILIJAN UNELMAT NYT

Jätä kommentti

SAATAT PITÄÄ NÄISTÄ